Sanering av skeppsvrak är farligt

En av världens farligaste yrken

Det finns tyvärr många farliga yrken i världen. Det finns jobb som minröjare, brandman och som arbetare inom byggbranschen. Ett av världens farligaste yrken är att vara dykare. Många av de uppdrag du kan få som till exempel offshoredykare är extremt farliga. Ibland ska du vara svetsare eller snickare, murare eller rörmokare fast under vattenytan vilket ger dig helt andra förutsättningar. Som dykare är det många saker som du måste vara utbildad för att klara. Dykarsjuka är något som de flesta dykare är rädda för och som bör undvikas till varje pris.

Dykare som sanerar vrak

Ett av de mer farligare uppdragen för dykare är Sanering av vrak för att förhindra naturkatastrofer. Östersjön brukar tyvärr kallas för ett av världens mest förorenade hav. Under första och andra världskriget sänktes många skepp här som fortfarande ligger kvar. Man tror att det kan finnas så många som 17 000 vrak på botten av havet. En del av dessa anses vara miljöhot och måste saneras. Ett av dessa är fartyget Mundogas som sjönk år 1966 utanför Öregrund. När fartygen ska saneras måste dykarna befinna sig i dessa hälsovådliga miljöer som givetvis kan vara väldigt farligt. 31 fartyg beräknas idag vara miljöhot och måste undersökas och saneras av dykare.

Dykning som sport

Fridykning går ut på att försöka dyka så djupt som möjligt utan att använda sig av några hjälpmedel och endast med luften som finns i lungorna. Det finns olika grenar i fridykning och en kallas för CWT, constant weight apnea. I den grenen ska dykaren dyka så långt ner som möjligt genom att följa en guidelina. Dykaren får inte ta tag i linan mer än vid avslutandet av nerdykningen och påbörjandet av uppstigningen. Dykaren får använda simfenor och monofenor. En annan gren är CNF, constant weight apnea without fins, följer samma regler men dykaren får inte använda sig av några simfenor.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *